2024/04/26
۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت

بهمن مفید به خانه ابدی اش رفت+ فیلم دیالوگ معروفش در قیصر

بهمن مفید ، بازیگر قدیمی تئاتر و سینما روز گذشته، ۲۶ مرداد در سن ۷۸ سالگی درگذشت و امروز در قطعه هنرمندان و در کنار همسر خواهرش کامبیز صمیمی مفخم به خاک سپرده شد.

به گزارش هنرنوشت، بهمن مفید متولد سال ۱۳۲۱ در تهران و در  خانواده ای هنرمند متولد شد. او برادر بیژن مفید نمایشنامه نویس و کارگردان، اردوان مفید بازیگر و هنگامه مفید شاعر، ترانه سرا، نمایشنامه نویس و کارگردان بود. پدر بیژن مفید، غلامحسین مفید هم از بازیگران قدیمی تئاتر بود.

بهمن مفید بازیگری را از سن بسیار کم و با بازی در نمایشنامه های پدر و برادرش آغاز کرد.

 

بیشتر بخوانید:

بهمن مفید بازیگر فیلم قیصر درگذشت

 

 

 

در جوانی ضمن تحصیل در دانشکده هنرهای دراماتیک به کارگردانی و بازیگری پرداخت. او به همراه پدر و برادرانش گروهی داشتند که به همراه بازیگرانی همچون بهزاد فراهانی به اجرای تئاتر می پرداختند.

او در تئاتر معروف برادرش بیژن مفید به نام شهر قصه هم نقش آفرینی کرد.

 

پس از مدتی فعالیت بهمن مفید و برادرانش از سوی حکومت پهلوی متوقف شد. در این زمان بهمن مفید که در وزارت فرهنگ و هنر مشغول به کار بود، از این نهاد جدا شد و به سینما روی آورد.

 

مفید فعالیت سینمایی خود را در سال ۴۸، با ایفای نقش در فیلم قیصر به کارگردانی مسعود کیمیایی آغاز کرد. این نقش گرچه کوتاه بود اما با دیالوگ معروفش در این فیلم جاودانه شد. این دیالوگ، بخشی از سناریوی فیلم نبود، و پس از اجرا و پیشنهادش توسط بهمن مفید به دلیل زیبایی و اثرگذاری، مورد پسند مسعود کیمیایی قرار گرفت و وارد سناریو شد.

 

 


از مهم ترین آثار سینمایی که مفید پیش از انقلاب در آن ها نقش آفرینی کرد، جز قیصر، می توان به فیلم های داش آکل، طوقی، بابا شمل، رضا موتوری و قلندر اشاره کرد.

مفید پس از انقلاب ۵۷ مدتی به عنوان هنرپیشه  نمایش‌ های مردمی در سنگلج و لاله‌ زار مشغول به کار شد. او در چند فیلم‌ هم به نام های فریاد مجاهد، منافق و قدیس نقش‌آفرینی کرد اما در سال ۶۰ با فشارهای وارده از سوی انقلابیون مجبور به مهاجرت شد و در آمریکا سکنی گزید. در آمریکا به اجرای چند میان‌پرده و نمایش پرداخت. او پس از سال‌ ها دوری از وطن، در سال ۷۸ به منظور عیادت از مادرش به ایران بازگشت و به علت توقیف پنج‌ ساله ی گذرنامه‌ اش در ایران ماندگار شد.

 

بهمن مفید در مصاحبه ای گفته بود:

«گفتند ممنوع‌ التصویرم. رفتم تئاتر بازی کردم. بعد یکی با کلت آمد گفت: تئاتر تعطیل. من هم رفتم آمریکا! با میان‌پرده‌خوانی زندگی می‌ کردم که رئیس دولت اصلاحات گفت همه ی ایرانی‌ ها می‌ توانند تا دو هفته بعد برگردند ایران. من هم آمدم، پاسپورتم را ضبط کردند و نگذاشتند برگردم. بد هم نشد! ماندم پیش مادرم!»

 

 

بهمن مفید در زمان دولت اصلاحات، در فیلم سرود تولد به کارگردانی علی قوی تن نقش کوتاهی بازی کرد اما با اعتراض و ممنوع‌التصویری مجدد روبرو شد. در دولت محمود احمدی‌ نژاد هم اجازه فعالیت در تئاتر به وی داده نشد. او پس از مدتی به شبکه ی جم در ترکیه پیوست و در آنجا مشغول به بازیگری شد اما خیلی زود به ایران بازگشت.

 

او در حالی که اجازه ی هیچگونه فعالیت حرفه‌ ای نداشت، پس از دریافت گذرنامه‌ اش حاضر به ترک ایران نشد و زندگی در کشورش را به مهاجرت ترجیح داد. مفید پس از آن، به‌ صورت جسته و گریخته به عنوان دوبلور و صداپیشه ی نمایش‌ های عروسکی و با نام مستعار بهمن فریور به نقش آفرینی ادامه داد.

 

بهمن مفید که متولد ۲۵ مرداد بود، دیروز ۲۶ مرداد یک روز پس از تولد ۷۸ سالگی اش درگذشت و امروز 27 مردادماه در جوار همسر خواهرش کامبیز صمیمی مفخم در قطعه هنرمندان به خاک سپرده شد.

منبع: روزیاتو

انتهای پیام/

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.