2024/05/03
۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
پختن آش شله‌قلمکار کار سختی نیست!

پختن آش شله‌قلمکار کار سختی نیست!

آش شله‌قلمکار فقط مخصوص نذری و مراسم های خاص نیست با کمی حوصله دست به کار پختن یک آش بسیار لذیذ برای سفره افطارتان شوید.

به گزارش هنرنوشت،کمتر کسی یافت می شود که طعم لذیذ آش شله قلمکار ایرانی را دوست نداشته باشد. درست کردن این آش بسیار پرطرفدار اگر چه در نگاه اول کار بسیار سختی به نظر می رسد ولی با کمی حوصله می توانید این آش خوش طعم را برای سفره افطار عزیزانتان آماده کنید و از پختن آن در خانه لذت ببرید.

مواد لازم برای آش شله قلمکار:

پیاز: ۴ عدد
سیر: ۲ حبه
برنج: ½ لیوان
نخود: ½ لیوان
عدس: ۱ لیوان
گندم: ½ لیوان
لوبیا چیتی: ½ لیوان
سبزی آش: ۵۰۰ گرم
کشک: به اندازه کافی
گوشت بدون استخوان: ۲۵۰ گرم
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه: به اندازه کافی


دستور پخت آش شله قلمکار:

 نخود و لوبیا را به مدت ۶ ساعت یا ترجیحا از شب قبل در آب خیس کرده و هر 2 ساعت آب آن را تعویض کنید. عدس را هم از یک ساعت قبل در ظرفی خیس کنید.

 ۳ تا از پیازها را به صورت خلالی خرد کرده و در تابه‌ای با حرارت کم  تفت بدهید تا نرم و طلایی رنگ شود. پیازهای سرخ شده را در ظرفی کنار بگذارید.

گندم را شسته و با ۵ لیوان آب روی حرارت ملایم بگذارید تا کاملا بپزد.

 نخودها را نیز  روی حرارت می‌گذاریم تا بپزد.

پس از یک ساعت از پخت نخودها،  لوبیاها را به قابلمه نخود اضافه می‌کنیم تا با هم خوب پخته شود.

گوشت را شسته و خرد کنید و با چند لیوان آب سرد روی حرارت بگذارید.

پیاز باقیمانده را به همراه سیر به ۴ قسمت تقسیم کرده و به قابلمه حاوی گوشت اضافه می کنیم تا با هم پخته شود. پس از اینکه گوشت پخته شد، گوشت‌ها را از آب گوشت جدا کرده و آب گوشت را صاف می‌کنیم و کنار می‌گذاریم. سپس گوشت‌ها را ریش ریش کرده و کنار بگذارید. 

برنج را در قابلمه‌ای بزرگ بریزد و عدس خیس شده از قبل را به برنج اضافه کنید و ۶ لیوان آب روی مواد داخل قابلمه می‌ریزیم و روی حرارت زیاد می‌گذاریم تا به جوش بیاید و بعد حرارت را ملایم کنید تا عدس و برنج نرم شوند.

بعد از آن که عدس و برنج نرم شدند، کمی نمک به آنها اضافه کنید.

سبزی این آش شامل اسفناج، مرزه، ریحان، جعفری، نعناع و گشنیز است که به مقدار یکسان از هر کدام به صورت شسته شده و خرد شده به آش اضافه کنید 

تقریبا ۲۰ دقیقه زمان برای نرم شدن سبزی ها لازم است و بعد نخود،  لوبیا و گندم پخته شده را به این مواد اضافه کنید و گوشت‌های ریش شده و آب گوشت را نیز به مابقی مواد آش اضافه می‌کنیم.

در ادامه ادویه‌ها را که شامل زردچوبه، نمک و فلفل سیاه است، به آش اضافه کنید.

نصف پیاز داغ را به آش اضافه کنید و بعد آب جوش در آن بریزید و در قابلمه را بگذارید تا با حرارت ملایم به مدت 2 تا 3 ساعت آش شله قلمکار خوب بپزد و لعاب‌دار شود.

آش شله قلمکار شما آماده شده است. آن را با نعناع داغ، کشک و پیازداغ تزیین کرده و از خوردن آن لذت ببرید.

انتهای پیام/

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.