کد خبر : 162868 تاریخ : ۱۴۰۰ چهارشنبه ۱۶ تير - 09:14
قطعه «ساری گلین» را با اجرای بی نظیر ژیوان گاسپاریان و حسین علیزاده بشنوید+ فیلم اجرای کنسرت مشترک ژیوان گاسپاریان خواننده و نوازنده دودوک را به همراه حسین علیزاده ببنید و بشنوید.

به گزارش هنرنوشت، ژیوان گاسپاریان آهنگساز و نوازنده مشهور ساز  دودوک، اهل کشور ارمنستان است که روز گذشته 15 تیرماه (6 ژوئیه) در ۹۳ سالگی درگذشت و به همین مناسبت بخشی از اجرای کنسرت مشترک این نوازنده چیره دست را به همراه حسین علیزاده با قطعه «ساری گلین» انتخاب کرده ایم که می توانید این بخش از اجرای آنها را در ویدیوی بالا تماشا کنید.

 

این نوازنده مشهور دودک در طول زندگی خود با نوای سازش تاریخ سرزمین خود را روایت کرد و صدای ساز خود را به بزرگترین ارکسترها و آثار موسیبقایی جهان برد.

 

این نوازنده سرشناس ارمنی، دودوک نوازی را از شش سالگی آغاز کرد و در 21 سالگی برای نخستین بار به اجرای تکنوازی در گروه سنتی ارکستر سمفونیک تاتول آلتونیان پرداخت.

 

ژیوان گاسپاریان از دهه‌ 80 هشتاد میلادی با موزیسین های سرشناس و بزرگی از جمله برایان انو، پیتر گابریل، مایکل بروک، برایان می، لایونل ریچی و حسین علیزاده همکاری کرده است.

 

آلبوم موسیقی مشترک‌ ژیوان گاسپاریان و حسین علیزاده با عنوان «به تماشای آب های سپید» با استقبال بسیار زیاد مخاطبان موسیقی روبرو شد و  نامزد جایزه گرمی در رشته « بهترین موسیقی سنتی جهان» شد. آثار او هم‌چنین در موسیقی فیلم هایی از جمله « آخرین وسوسه مسیح»، «راه رفتن مرد مرده» و «گلادیاتور» مورد استفاده قرار گرفت.

 

بخشی از  اجرای کنسرت مشترک ژیوان گاسپاریان و  حسین علیزاده در لندن را با تصنیف فولکلور آذربایجان و ارمنستان با عنوان «ساری گلین»، می توانید در ویدیوی بالا تماشا کنید و بشنوید.

انتهای پیام/