کد خبر : 112668 تاریخ : ۱۴۰۰ يکشنبه ۹ خرداد - 19:40
کدام بازیگران مرد سینمای ایران در نقش زن ظاهر شدند؟ + تصاویر گریم زنانه 21 بازیگر مرد بسیاری از مردان بازیگر سینما و تئاتر ایران در دوره های مختلف با گریم و لباس زنانه ایفای نقش کرده اند.

به گزارش هنرنوشت، حسین مهری یکی از بازیگران جوان سینمای ایران است که به تازگی از تصویر او با گریم و لباس زنانه برای ایفای نقش در یک فیلم کوتاه رونمایی شد و با واکنش های بسیاری در فضای مجازی روبرو شد. همین موضوع بهانه ای شد تا تصاویر همه بازیگران مرد سینما و تئاتر ایران را که در نقش زنانه و با گریم و لباس زنانه ایفای نقش کرده اند، مرور کنیم.

 

گاهی زن پوش شدن مردان در تئاتر و یا ایفای نقش مردان با گریم و لباس زنانه در مقابل دوربین، یکی از جذابیت های سینما و تئاتر برای مخاطب محسوب می شود که به ویژه در آثار کمدی و طنز از این راهکار  استفاده می شود و گاهی نیز به دلیل ممنوعیت ها و محدودیت های شرعی و عرفی  از مردان برای ایفای نقش زنان استفاده می شود.

 

در تئاتر و سینمای ایران نیز حضور بازیگران مرد در نقش زنان و به اصطلاح زن پوش شدن مردان بازیگر مسبوق به سابقه و امری رایج بوده است که مهمترین دلیل آن محدودیت حضور زنان از نظر عرفی، به عنوان بازیگر در گذشته های تئاتر ایران بوده است و جامعه سنتی ایران در دوران قدیم اجازه حضور زنان را در تئاتر به عنوان بازیگر نمی داد و فعالان تئاتر سنتی ایران نیز ناچار به رعایت این قوانین عرفی جامعه بود و بنابراین نقش زنان را در تئاتر، مردان زن پوش بازی می کردند که البته به جذابیت کار تئاتر برای مخاطب نیز کمک می کرد.

 

این موضوع منحصر به ایران نبود و در بسیاری از کشورهای جهان نیز در دوران حاکمیت کلیسا و قرون وسطی، نقش زنان در نمایشنامه‌های شکسپیر را مردان یا پسران نابالغ اجرا می کردند.

 

در ادامه تصاویری از گریم زنامه مردان بازیگر سینما و تئاتر ایران را مشاهده می کنید:

 

 

 

محمود بصیری اولین بازیگری است که در سال 1365 در فیلم  «دستفروش» ساخته محسن مخملباف با گریم بسیار سنگین در نقش یک پیرزن ایفای نقش کرد و عنوان نخستین مرد زن پوش سینمای ایران را از خود کرد.

 

 

 

اکبر عبدی نخستین بار که در فیلم «آدم برفی» به کارگردانی محمدرضا هنرمند در نقش یک زن جوان بزک کرده جلوی دوربین رفت و نخستین نقش آفرینی او در نقش زن واکنش های بسیاری را به دنبال داشت و این فیلم را با حواشی بسیاری درگیر کرد به طوری که منجر به توقیف سه ساله این فیلم شد  اما با این حال حضور اکبر عبدی در نقش زن به دل بسیاری از مخاطبان نشست و نقش آفرینی جذاب او را در این فیلم ستودند.

 

 

این بازیگر توانمند، بعد از آدم برفی در دو فیلم «خوابم میاد» ساخته رضا عطاران و «خواب زده ها» به کارگردانی فریدون جیرانی نیز در نقش زن ظاهر شد و این بار برای ایفای نقش پیرزن در فیلم «خوابم میاد» به جایزه بهترین بازیگر مکمل مرد از سی امین جشنواره فیلم فجر دست یافت.

اکبر عبدی در فیلم خواب زده ها در نقش دو زن متفاوت یعنی یک زن روستایی و یک زن فرنگی جلوی دوربین رفت و توانمندی خود را در ایفای نقش زنان بار دیگر به رخ کشید و برای این فیلم هم نامزد دریافت جایزه از جشنواره فیلم فجر شد.

 

 

 

محسن تنابنده نیز از جمله بازیگران مرد سینمای ایران است که بازی در نقش زنانه را تجربه کرده است. این بازیگر در سریال «ابله» به کارگردانی کمال تبریزی که برای شبکه نمایش خانگی ساخته شد، در نقش یک پیرزن ایفای نقش کرده است.

 

 

 

مهران غفوریان نیز در سریال «شوخی کردم» به کارگردانی مهران مدیری در نقش یک زن ایفای نقش کرد. غفوریان در این سریال در دو نقش ظاهر شد و نقش مادرش را در این سریال خودش بازی کرد.

 

 

 

ارژنگ امیرفضلی هم از جمله بازیگرانی است که گریم زنانه او برای فیلم «لازانیا» به کارگردانی حسین قناعت توجه بسیاری از مخاطبان را به خود جلب کرد.

امیرفضلی در این فیلم نقش یک زن بزک کرده امروزی را بازی کرده است.

 

 

 

امین حیایی بازیگر و یکی از ستارگان سابق سینمای ایران نیز گریم و لباس زنانه را برای ایفای نقش تجربه کرده است. حیایی در فیلم «مزاحم» ساخته سیروس الوند در نقش یک زن جوان و امروزی ایفای نقش کرد.

 

 

 

رامین ناصر نصیر بازیگر تئاتر و سینما نیز در دو نمایش در نقش زن ظاهر شد که تصویر بالا تست گریم وی را  برای نمایش «سرآشپز پیشنهاد می کند»، نشان می دهد.

 

 

 

رضا شفیعی جم، بازیگر و کمدین سینمای ایران نیز در فیلم «صورتی» به کارگردانی فریدون جیرانی و همچنین فیلم «دم سرخ ها» گریم و لباس زنانه را برای ایفای نقش یک زن تجربه کرد.

 

 

 

جواد رضویان یکی دیگر از کمدین ها و بازیگران سینمای ایران نیز در فیلم «کلاهی برای باران» در دو نقش زن جوان و یک پیرزن ظاهر شد.

 

 

 

رضویان در این فیلم نقش یک پیرزن را با یک گریم سنگین بازی کرد. او در این فیلم کمدی لحظات کمیک و خنده داری را با ایفای نقش یک پیرزن شاد برای مخاطبان خلق کرد.

 

 

حسین یاری هم در فیلم «معادله» با گریم زنانه و در نقش یک زن جلوی دوربین رفت اما به دلیل کوتاه بودن نقش او در این فیلم، بازی متفاوت او در این فیلم چندان به چشم نیامد.

 

 

 

نادر سلیمانی نیز یکی دیگر از کمدین ها و بازیگران فیلم های طنز ایران است که در فیلم  «پسر تهرونی» به کارگردانی کاظم راست‌گفتار نقش یک زن جوان را بازی کرد.

 

 

 

فرهاد آئیش در فیلم «مکس» به کارگردانی سامان مقدم نقش مکس را بازی کرد که مجبور می شود برای تغییر چهره لباس زنانه به تن کند و با آرایش مضحک، خود را به جای یک زن جا بزند.

 

 

مجید صالحی نیز در فیلم کمدی «شاخه گلی برای عروس» ساخته قدرت الله صلح میرزایی نقش یک زن جوان را بازی کرد.

 

 

 

حسین مهری بازیگر سینما و تلویزیون به تازگی در فیلم کوتاه «مزون کار» در یک نقش بسیار متفاوت ایفای نقش کرده است و برای نخستین بار با چهره و لباس زنانه جلوی دوربین رفته است.

 

 

 

تصویر بالا که مدتی در شبکه های مجازی دست به دست می شد، مربوط به گریم سه بازیگر سینمای ایران برای ایفای نقش زن در سه تله فیلم است و گریم سپند امیر سلیمانی در تله فیلم«کلاه گیس»،مهران رجبی در تله فیلم «آخر خلاف» و امیر حسین رستمی در تله فیلم «مرد خاکستری» را نشان می دهد.

 

 

امیر حسین رستمی در تله فیلم «مرد خاکستری»

 

 

امیرحسین رستمی در نقش زن در تله فیلم «مرد خاکستری»

 

 

کوروش سلیمانی و آرش میراحمدی دو بازیگر تئاتر و تلویزیون که مخاطبان بازی آنها را با مجموعه «خنده بازار» به یاد می آورند، به تازگی در مجموعه طنز دیگری با عنوان «دست انداز» ایفای نقش می کنند که تصویر بالا نیز مربوط به گریم زنانه آنها برای بازی در این مجموعه است.

 

 

 

علیرضا خمسه کمدین پیشکسوت سینمای ایران نیز در یک نمایش که در آمریکا اجرا شد در نقش یک زن بلوند روی صحنه رفت و گریم و لباس زنانه را در نقش آفرینی تجربه کرد.

 

 

 

سیروس گرجستانی که سال 99 از دنیا رفت، از جمله بازیگران بسیار دوست داشتنی در آثار کمدی و طنز سینما و تلویزیون ایران است که اگر چه در نقش زن بازی نکرده است اما تست گریم زنانه را تجربه کرده است.

 

مدتی بعد از درگذشت این هنرمند، پسرش تصویر بالا را در اینستاگرام خود منتشر کرد و نوشت: «آخرین باری که من گریم کردم و آخرین صورتی که روش کار کردم. صورت بابا که قرار بود نقش یه پیر زن شمالی رو بازی کنه. اون فیلم ساخته نشد . ولی این یادگاری برای من موند»

 

انتهای پیام/