2024/04/18
۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
بازیگر نقش مهد علیای سریال «جیران» کیست؟

بازیگر نقش مهد علیای سریال «جیران» کیست؟

تصویر بازیگر نقش مهد علیا مادر ناصرالدین شاه در سریال جدید حسن فتحی با عنوان «جیران» رونمایی شد.

به گزارش هنرنوشت، مریلا زارعی در سریال «جیران» به کارگردانی حسن فتحی نقش مهد علیا مادر ناصرالدین شاه (بهرام رادان) را بازی می کند.

 

این دومین حضور مریلا زارعی در شبکه نمایش خانگی و همچنین دومین تجربه سریال سازی حسن فتحی در شبکه نمایش خانگی بعد از سریال «شهرزاد» است.

 

 

 

تصویربرداری سریال «جیران» ساخته حسن فتحی به دلیل حفاظت از سلامت بازیگران و دیگر عوامل تولید به طور موقت متوقف شده است و بعد از رفع محدودیت ها و بهتر شدن شرایط از نظر شیوع کرونا، کار تصویربرداری آن ادامه خواهد یافت.

 

داستان این سریال تاریخی و عاشقانه را احسان جوانمرد و حسن فتحی نوشته اند که این داستان پس از مرگ امیرکبیر و آشنایی ناصرالدین شاه با جیران آغاز می‌شود و تا حدود شش سال از زندگی ناصرالدین شاه و جیران را در بر می‌گیرد و در خلاصه داستان آن آمده است: 

«زنهار که طراز و طریقت گم شده و مجاز و حقیقت به هم آمیخته. سهم رعیت کابوس است و سهم سلطان تخت طاووس. کجاست تدبیر کریم‌خان که تاج شاهی پس بگیرد از ما ندانم‌کارها؟ کجاست شمشیر نادر که انتقام بکشد از ما خراب‌کارها؟ مملکت آشفته است و امیرکبیر در گور خفته است. هر نامی آبستن ننگ است و هر صلحی آبستن جنگ. آدمیزاد قبله عالم هم که باشد پناه می‌خواهد. قلعه‌ای می‌خواهد که جان‌پناهش باشد. برای اولاد آدم هیچ قلعه‌ای محکم‌تر از عشق نیست. بدهید همه‌جا جار بزنند که: ایهالناس! دیروز در حوالی تجریش پادشاه شما عاشق شد…»

 

بازیگران سریال «جیران» عبارتند از: بهرام رادان در نقش ناصرالدین شاه، پری ناز ایزدیار در نقش جیران، امیرحسین فتحی، امیرجعفری، رویا تیموریان، مهدی پاکدل، رعنا آزادی ور، کتانه افشاری نژاد، ستاره پسیانی، غزل شاکری، مرتضی اسماعیل کاشی، هومن برق نورد، مهدی کوشکی، سمیرا حسن پور، فاطمه مسعودی‌فر،بهناز نازی، غلامرضا نیکخواه، سیاوش چراغی‌پور، محمد شیری، حمیدرضا نعیمی، رضا جهانی، الهام نامی، نهال دشتی، سینا رازانی، بهنام شرفی، پاشا جمالی، حسن موذنی، نسرین نکیسا، محمد مژدهی، عباس توفیقی، فرشید صمدی پور، عباس ظفری، راستین عزیزپور، علی اشمند، پرویز بزرگی، رضا داودوندی و با حضور مریلا زارعی در نقش مهدعلیا مادر ناصرالدین شاه.

 

حسن فتحی کارگردان «جیران» پیش از این سریال پرمخاطب «شهرزاد» را برای پخش از فیلیمو ساخته بود که با استقبال مخاطبان بسیاری روبرو شد و سریال «جیران» نیز برای پخش در سال 1400 از پلتفرم فیلیمو در حال ساخت است.

 

مهد علیا کیست؟

 

 

ملک جهان خانم ملقب به مهد علیا همسر محمدشاه و مادر ناصرالدین شاه قاجار بود، او را از چهره‌های درباری مهم این دوره می‌دانند.  با تحریک او میرزا تقی‌خان امیرکبیر از مقام صدارت اعظم برکنار و کشته شد ملک‌جهان خانم، همچنین، آخرین زنی بود که ملقب به مهد علیا شد.

 

مهد علیا لقبی بود که به مادر صاحبان قدرت و شاهان در ایران می‌دادند و این لقب در هر دوره از تاریخ ایران، فقط به یک شخص اعطا می‌شد.

 

انتهای پیام/

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.