2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
بهترین رژیم غذایی قبل و بعد از واکسن کرونا چیست؟

بهترین رژیم غذایی قبل و بعد از واکسن کرونا چیست؟

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت درباره بهترین رژیم غذایی قبل و بعد از دریافت واکسن کرونا را توضیح داد.

به گزارش هنرنوشت، زهرا عبداللهی مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت در گفتگو با برنامه تهران ما سلامت رادیو تهران درباره تغذیه افرادی که قصد تزریق واکسن کرونا را دارند گفت: قبل و بعد از واکسن هیچ رژیم غذایی لازم نیست.این افراد نباید ناشتا باشند چون ممکن است در این صورت دچار سرگیجه و افت فشار شوند. مصرف مایعات قبل و بعد از واکسیناسیون در پاسخ بهتر سیستم ایمنی به عملکرد واکسن کمک می‌کند . خوردن غذاهای سنگین و پرچرب مثل فست فودها در شب قبل و بعد از واکسیناسیون توصیه نمی شود.

 

عبداللهی با اشاره به عوارض واکسن کرونا یادآور شد: افرادی که واکسینه می‌شوند در موارد کم دچار تب، بدن درد و خستگی شوند. این افراد باید مایعات وغذاهای سبک مثل آش و سوپ بخورند. از نان و غلات سبوس دار و حبوبات استفاده کنند و صیفی‌جات، سبزیجات و میوه‌های تازه مثل اسفناج و جعفری و کدوحلوایی و هویج استفاده کنند تا پتاسیم و دیگر مواد مغذی از دست رفته ناشی از تعریق تب جبران شود.

 

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت در ادامه تصریح کرد: تزریق واکسن به معنای مبتلا نشدن به کرونا نیست بلکه ممکن است افراد علیرغم تزریق واکسن به این بیماری مبتلا شوند اما مهمترین تاثیر واکسن جلوگیری از خطر مرگ در صورت ابتلا است. باید پروتکل های بهداشتی پس از واکسیناسیون هم رعایت شود.

 

عبداللهی در پاسخ به سوالی درباره ابتلای افراد دارای بیماری زمینه ای به کرونا گفت: ممکن است این افرا ضعف و بی حالی داشته باشند. منابع غذایی حاوی گروه ویتامین ب مثل غلات و لبنیات و عسل(احتیاط برای دیابتی ها) به افزایش انرژی و کاهش ضعف و بی حالی کمک می کنند. افزودن چاشنی هایی مثل دارچین، زنجبیل و سیاهدانه کمک می کند تا ضعف برطرف شود.

 

وی همچنین تأکید کرد:  افرادی که بیماری زمینه ای دارند و دارو مصرف می‌کنند. باید پیش از تزریق واکسن با پزشک مشورت کنند تا در صورت صلاحدید واکسن بزنند و در صورت تزریق، دستورات لازم پزشکی را دریافت کنند.

 

انتهای پیام/

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.