2024/04/18
۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
چشمان جادویی دختر افغان  رکورد زد! / چگونه این دختر افغان جهانی شد؟ + عکس

چشمان جادویی دختر افغان رکورد زد! / چگونه این دختر افغان جهانی شد؟ + عکس

تصویر مشهور «دختر افغان» با چشمان جادویی اش به عنوان گرانترین عکس تاریخ حراجی های لهستان لقب گرفت اما چگونه این دختر شهرت جهانی پیدا کرد؟

به گزارش هنرنوشت، عکس پرطرفدار و مشهور «دختر افغان» که توسط استیو مک‌کری عکاس آمریکایی گرفته شده ‌است، در یک خانه حراج در لهستان به قیمت ۲۸۳ هزار زلوتی (واحد پول لهستان) معادل ۷۰ هزار دلار فروخته شد. این میزان قیمت به عنوان گران‌ترین عکس فروخته ‌شده در تاریخ حراج لهستان لقب گرفت.
 
از این عکس که پرتره ای از یک دختر افغان چشم سبز است به عنوان مونا لیزای قرن بیست و یکم یاد می شود.

 

شربت گله چطور مونالیزای افغان لقب گرفت؟

 

مونالیزای افغان عنوان دختر زیبایی است که سالها قبل استیو مک کوری عکاس آمریکایی عکسی به یاد ماندنی از او گرفت که این عکس او را شهره جهان کرد. کلمه افغانستان برای بسیاری یک خاطره تصویری ثابت دارد. تصویری که برخلاف تصور بسیاری همراه با جنگ و خونریزی و بمب و انفجار نیست. این خاطره تصویر ثابت شمایل زنی است که مبهوت به ویزور دوربین نگاه می کند.


عکسی که آن قدر معروف شد که در زمان خود نمادی از مردم افغانستان شد. این تصویر به یادماندنی که بارها از رسانه های مختلف جهان پخش شد، توسط استیو مک کوری سال 1984 و در شهر پیشاور پاکستان از دختر پناهجوی افغان گرفته شد.

 

 

 

ماجرای ثبت یکی از مشهورترین عکس های جهان

 

استیو سال 1984 در سفری به منطقه ای در نزدیکی پیشاور پاکستان به مدرسه ای رفته بود که در آن تعدادی از آواره های جنگ افغانستان هم بودند. در یکی از کلاس های درس، چهره دختری 12 ساله به نام «شربت گولا» نظرش را به خود جلب کرد. استیو خواست از او عکس بگیرد، اما متوجه شد شربت بسیار خجالتی و ممکن است موافقت نکند، به همین دلیل اول از همکلاسی های او عکس گرفت تا خجالت شربت بریزد و سپس سراغ او رفت. عکس گرفته شد و روی جلد مجله نشنال جئوگرافیک در ژوئن 1985 چاپ و بسیار مشهور شده است و به شهرت رسیده است.

 

در عکس دقت کنید، احساسات و زیبایی در آن پیدا هستند. در عین حال دختری با شال پاره با صورتی که معلوم است شسته نشده است، می بینیم. در چشم های سوژه بزرگی و استقامت و پایداری هم نهفته است. همین چیزهای متضاد باعث آفریده شدن این عکس شدند که به مونالیزای افغان مشهور شده است. شربت در آن زمان به علت بمباران نیروی هوایی شوروی، والدین خود را از دست داده و یتیم شده بود.

 

یافتن مونالیزای افغان 18 سال بعد!

 

سال 2002، استیو در مأموریتی از سوی «نشنال جئوگرافیک» به افغانستان رفته است تا شربت گولا را پیدا کند. جالب بود که زنان زیادی مراجعه و ادعا کردند که شربت گله هستند.

 

 

 استیو از پیدا کردن شربت ناامید شده بود، او حتی نام سوژه عکس اش را هم نمی دانست، هیچ آدرسی از او نداشت و حتی نمی دانست به کدام قبیله متعلق است. تا این که به صورت معجزه آسا مردی را پیدا کرده است که برادر شربت را می شناخت. «شربت گولا» که از اقوام پشتون است سال 1992 به وطنش بازگشت.

 

 

 

هویت گولا با استفاده از تکنولوژی زیست سنجی و مطابقت عنبیه چشمش با عکس تائید شد. او خاطره گرفتن آن عکس را به وضوح به خاطر داشت، چرا که این تنها عکسی بود که در طول عمرش گرفته بود. شربت در اواخر دهه 1980 ازدواج کرده و اکنون سه دختر دارد. او گفت آرزو دارد دخترانش بتوانند آموزشی ببینند که خودش هرگز آن را به پایان نبرده بود. عکس های جدید او در مقاله ای درباره زندگی اش در شماره آوریل 2002 منتشر و بر همین اساس مستندی تلویزیونی نیز تهیه شد.

 

 

 انتهای پیام/

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.